Kedalaman Lautan Bumi - Jurang Mariana

Kedalaman Lautan Bumi - Jurang Mariana | As-Salam, Salam hujung minggu semua.Ok,hari ini wann ingin berkongsikan satu fakta mengenai kedalaman lautan di bumi kita..Agak-agak berapa kedalaman bumi kita kalau anda tahu? Semestinya orang seperti wann ini tidak akan tahu berapa kedalaman sesuatu lautan di bumi ini kerana sikap yang tidak suka ambil tahu benda-benda macam ini.Tidak rugi sebenarnya kita tahu perkara ini semua sebagai pengetahuan am.Sekurang-kurangnya kita tidaklah cetek ilmu..hehe.

Untuk pengetahuan anda, lautan yang paling dalam sekali dekat atas dunia ini yang mampu manusia kaji ialah Jurang Mariana. Ia terletak di dasar barat Lautan Pasifik tepat sebelah timur kepulauan Mariana di 11° 21 Utara latitude dan 142° 12 Timur longitude, dekat dengan Filipina dan Jepun.So, wann tidak mahu hurai panjang lebar sebab wann pun tidak tahu sangat pasal lautan ni.Apa kata korang tengok je gambar kat bawah tu nanti korang boleh tahu berapa dalamnya Jurang Mariana ini.


Lautan Yang Paling Dalam,Jurang Mariana

Jurang Mariana – Berapa dalam Lautan Kita?  0 kaki: Titik hitam di sebelah adalah skala mewakili seorang manusia bertinggian 6 kaki lebih.  350 kaki: Kedalaman maksimum selaman seekor paus biru, haiwan terbesar di dunia. Seekor paus biru bersaiz besar dan dewasa diwakilkan secara berskala seperti di sebelah.  1381 kaki: Ketinggian menara berkembar KLCC. Sekiranya anda memasukkan menara ini ke dalam jurang Mariana, ia akan tenggelam pada tahap ini.  3280 kaki: Pada aras ini, cahaya sudah tidak dapat lagi menembusi ke dalam air.  5280 kaki: Satu batu di bawah paras laut.  13 120 kaki: Permulaan Zon Abis. Tekanan air pada aras ini adalah lebih kurang 11 000 paun per inci persegi. Makhluk-makhluk aneh, dengan rupa yang menakutkan tinggal di kedalaman ini, seperti ikan Fangtooth, ikan Lampu Suluh (flash light) dan ikan Angler.  20 000 kaki: Zon Hadal. Tekanan mencapai 16 000 paun per inci persegi, lebih dari 1 100 kali ganda dari tekanan di permukaan bumi. Hidupan masih wujud pada aras ini walaupun jarang.  31 000 kaki: Ketinggian purata kapal terbang komersial terbang. Bagi mereka yang pernah melihat keluar melalui tingkap kapal terbang, jadikan ini satu skala rujukan.  36 000 kaki: Aras paling dalam yang diketahui manusia, yang pernah diterokai oleh kapal Challenger II, aras ini juga dikenali sebagai Kedalaman Challenger. Adalah dipercayai masih ada aras kedalaman yang lebih dalam, kerana hanya baru 10% sahaja dari lautan dipetakan.

Share on Google Plus

About MKI Media

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

8 comments :

  1. good info....thanks for sharing!

    ReplyDelete
  2. suke dgn n3 ni..
    info yg bagus sekali..
    thanks 4 sharing

    ReplyDelete
  3. ohh..baru tau..
    mmg slalu tak amik tau pun benda2 camni..bila baca ni baru la tau
    tq coz sharing kan bersama...

    sy balas kunjungan wann....tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samala..wann pun tak ambil tahu sangat..ni je baru tahu.itu sebab nak share pada yang tak tahu..hehe :)

      Delete
  4. Terima Kasih suka fakta-fakta begini- Huzaini.com

    ReplyDelete